Hari Itu
Hari itu aku dan Latipah bercuti, di satu tempat di Indonesia, tak pasti nama kawasan itu. Kami menetap di sebuah hotel yang tak dapat nak dipastikan namanya. Yang aku tahu hotel itu cantik dan ramai pengunjung dari pelbagai negara yang menetap sama.

Bermacam ragam manusia yang dapat dilihat, termasuklah sekumpulan geng kulit hitam (negro) yang berdiri di kawasan luar hotel dan kelihatan mencurigakan. Tapi aku dan Latipah tidak berminat untuk tahu tentang mereka, kami nak bercuti, bukan nak cari pasal.

Awal pagi, semasa kami sedang menuju keluar dari hotel untuk ke lokasi yang telah dirancang, kelihatan dari pintu masuk hotel tersebut, beberapa geng kulit hitam berbadan tegap itu sedang mengejar pengunjung-pengunjung lain. Tak pasti sebab apa. Gaya mereka seperti penjenayah. Hati ku dah mula rasa lain.

Kedengaran bunyi tembakan dan kelihatan seorang pengunjung mat saleh rebah ke bumi.

Lebih kurang 6-7 geng kulit hitam itu perasan yang aku sedang menyaksikan pembunuhan berdarah itu. Mereka mendekati ku. Aku cemas. Lagi cemas bila sedar Latipah dah tiada di sisi ku. Aku lantas lari ke sebuah bilik di dalam hotel yang sama. Beberapa pengunjung lain turut lari menuju ke arah bilik yang sama.

Bagai sudah jatuh ditimpa tangga, dalam bilik tersebut, aku dan pengunjung lain terkejut apabila mendapati terdapat 2 ekor anjing berbulu tebal yang sangat ganas lagi liar. Lebih kurang macam anjing dalam game Red Alert.

Anjing-anjing tersebut mengejar dan seekor daripadanya berjaya menerkam aku, lalu ku tersungkur. Namun berjaya bangun semula dan berjaya keluar dari bilik tersebut. Geng kulit hitam masih menunggu di luar. Aku lari 1000 langkah selaju mungkin dan tidak lihat ke belakang. Akhirnya berjaya melepaskan diri dari mereka. Jantung berdegup kencang.

Hari pulang, aku dan Latipah dalam perjalanan ke lapangan kapal terbang, dipandu oleh supir, terpaksa mengharungi kesesakan jalanraya. Hari kerja mungkin. Tiba-tiba seorang pemandu wanita yang cuai melanggar sisi sebuah lori di belah kanannya.

Pemandu wanita itu memberi isyarat kepada 3 warga Bangladesh di atas lori yang dilanggar itu untuk berhenti selepas membuat pusingan U. Kelihatan wanita itu memegang sebotol arak di tangan kanannya. Tanpa disangka, wanita tersebut tiba-tiba memecut dan berjaya melarikan diri.

Seorang daripada 3 warga Bangladesh di atas lori bising-bising (mungkin juga maki hamun) kepada wanita tersebut. Tiba-tiba seorang daripada mereka yang bertatu di leher memandang kami. Dia terlihat Latipah yang tersenyum sambil berkerut dahi seolah-olah tidak percaya yang wanita itu akan lari. Aku dah tak sedap hati. Nampak seperti Bangla itu salah faham. Supir pula memandu mendekati lori itu. Lagi lah chuak.

Tiba-tiba aku terjaga dari tidur. Latipah sedang nyenyak tidur di sebelah ku. Syukur tiada apa-apa.

Soalannya, kalau betul mimpi itu mainan syaitan, mengapa ia berlaku di bulan Ramadhan?
9 comments:

Blogger en_me wrote
salam ramadhan ad3k tewww..

thanx singgah blog me yg itteww..

Blogger spide wrote
erm..jgn pikir byk lah...
InsyaAllah takder aper2..
pegang je kater2..mimpi nih mainan tido...hehehe...
~~ lately, byk pulak aku baca entry pasal mimpi..ahaKz.. ;)

Blogger ieza98 wrote
mumuk..motip? just nk cakap kau bz ngan mimpi di mlm jumaat di bulan ramadhan ke? hahahah :P amponn amponn..

Blogger B|itHeGaL wrote
ko byk verangan.. :p

Blogger Ku Tak Sempurna wrote
mimpi mainan syaitan??



.
.


ooo.. rupa2nya, syaitan pn pandai main2 eh.. hihihi




syaitan mmg ada di bulan ramdhan ni...

Blogger Super Nia Hana wrote
ramalan watashi ahlil norjuma eh nujum..

"ko syg kt teep sesangat ni.."

ehehehe..
dah la adeck, insya allah tade pape.

Anonymous sHafiq Q wrote
bRo..mimpi bukan mainan tido ke?bile masa lak tukar jadi mainan syaitan?confius ak..uhuhuhuh

Blogger pye:rudz wrote
pendapat saya:
1. banyak sangat main red alert sebelum tido.
2. gagal membasuh kaki sebelum tido.
3. kau ada berbulu dengan sekumpulan negro masa kau keluar dengan tipah.
4. tipah ajak kau pegi bali lagi dan cerita mimpi ini akan jadi alasan kau nak cakap taknak, kehkehkeh...

Blogger Masy wrote
sebelum tdo mlm tu, ko tgk cite ape eh? ke dok main game Red Alert, tu yg terbawak2? akak agak jelah.. huuhuhuh

Post a Comment
Get back to home


Profilo
Hotlinks
Divisions
Daily Doses
What's New
Posted B4
Booked
I Do Surf
Home | e-toyol.com | Latipah | Premier Goals